RUTA MEGALÍTICA I DELS ESTANYS DE LA JONQUERA
- DIA: diumenge 10 de maig de 2026
- SORTIDA: 8:30 h. del matí, des de la plaça de l’Ajuntament de Sant Julià de Ramis. Anirem amb cotxes particulars, aprofitant bé les places perquè l’aparcament que trobarem és petit.
- ARRIBADA: a Sant Julià a les 14:00 h aproximadament.
- CAL DUR: Calçat per caminar, aigua abundant i esmorzar. També crema solar i algun element per cobrir el cap (gorra, barret)
- DISTÀNCIA: 8 km DURADA: 3:00 hores ( en total ).
- DESNIVELL: 65 m.
- DIFICULTAT: Fàcil. Ruta circular.
DESCRIPCIÓ DE L’ETAPA: aparcarem a tocar de la carretera GI-601 en un petit descampat, amb capacitat per pocs vehicles.
Ruta circular planera i fàcill que ens permetrà descobrir un important patrimoni megalític (dòlmens, menhirs,...), enmig de boscos de sureres i, alhora, conèixer els estanys (estany Petit, estany Gros,...) , alimentats per aigua freàtica al peu de l’Albera. Aquestes zones d’estanys i prats humits acullen una gran diversitat de fauna aquàtica, plantes submergides i, ja més allunyades de l’aigua, plantes adaptades a les altes temperatures, el vent i fins i tot el foc. Als estanys s’hi han catalogat 160 espècies d'escarabats aquàtics, 115 espècies d’ocells, 23 de mamífers i 24 de rèptils i amfibis. Aquesta zona humida està inclosa dins del PEIN “Estanys de la Jonquera” i englobat dins dels espais de Xarxa Natura 2000
L'empremta humana, en aquest indret comença a la prehistòria, al neolític, amb nombrosos megàlits (construccions de pedra amb funció funerària i cultural): dòlmens i menhirs, tots ells ben senyalitzats.